Ε1 -Ε2 τάξεις – Άλωσης της Πόλης 1- Οι καταπέλτες και οι πολιορκητικοί κριοί
Η αρχή έγινε στις 14 Δεκεμβρίου του 2012. Εκεί έπεσε στο τραπέζι η ιδέα μιας
αναπαράστασης της “Άλωσης της Κωνσταντινούπολης” με διαφορετικό τρόπο. Έχουμε ξανακάνει κάτι παρόμοιο στο σχολείο, Μαραθώνας , Θερμοπύλες, Άλωση της πόλης από τους Φράγκους και είχαμε περιγράψει πώς το κάναμε , αλλά δεν είχαμε φτάσει στο σημερινό σημείο.
αναπαράστασης της “Άλωσης της Κωνσταντινούπολης” με διαφορετικό τρόπο. Έχουμε ξανακάνει κάτι παρόμοιο στο σχολείο, Μαραθώνας , Θερμοπύλες, Άλωση της πόλης από τους Φράγκους και είχαμε περιγράψει πώς το κάναμε , αλλά δεν είχαμε φτάσει στο σημερινό σημείο.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.Δουλεύουμε διαθεματικά. Έτσι λοιπόν ξεκίνησε η Ε τάξη να “δουλεύει” γεωμετρικούς όρους με χειροτεχνία. Τι χειροτεχνία;
Καταπέλτες και Πολιορκητικοί Κριοί!
Εκπαιδευτικά μιλώντας……ένας καταπέλτης “έχει πάνω του” τα εξής:
Μετά από αλλεπάλληλες απορρίψεις έπρεπε να βρεθεί κάτι που είναι εύκολο να χρησιμοποιηθεί, να έχει μικρό κόστος και να μην είναι επικίνδυνο. Είχαμε το υλικό στο σχολείο και το ψάχναμε έξω από αυτό!! ΜΟΛΥΒΙΑ!!!
Έτσι αρχίσαμε τις δοκιμές…
- ορθογώνιο παραλληλόγραμμο,
- τρίγωνο,
- κάθετα ευθύγραμμα τμήματα και μη,
- γωνίες,
- κυλίνδρους
- εκτελεί βολές.
- Το βλήμα του έχει βάρος και το βάρος επηρεάζει το μήκος της βολής ή την απόσταση που θα διανύσει στον αέρα.
- Όταν αυξάνουμε την ορμή της κίνησης του καταπέλτη, αλλάζει και το βεληνεκές του βλήματος.
- Ο καταπέλτης διαθέτει μοχλό και η “κουτάλα” του σχηματίζει 4 κάθετες γωνίες όταν ακουμπάει στον άξονα πρόσκρουσής του.
- Ανά πάσα στιγμή μπορούμε να μετρήσουμε τη γωνία που σχηματίζει η κουτάλα του με τον άξονά της
- και εύκολα παρατηρούμε πως στη μέγιστη τιμή της η γωνία ρίχνει στο μέγιστο μήκος το βλήμα.
- όταν ρίχνει ο καταπέλτης διαγράφει “τόξο”
Ο πολιορκητικός κριός με τη σειρά του έχει περίπου ότι έχει και ο καταπέλτης με μικροδιαφορές. Δεν εκτελεί βολές, για παράδειγμα, αλλά έχει δίεδρη γωνία (οροφή) και κάνει ταλαντώσεις.
Εμείς όμως στο 1ο Χολαργού ψάχνουμε τρόπους να δημιουργήσουμε ανέξοδα (όσο γίνεται τουλάχιστον). Όχι τόσο για τα χρήματα (αν βλέπετε ειδήσεις βέβαια οποιοδήποτε σχόλιο είναι εκ του περισσού -με μικρό “π” για να εξηγούμαστε), όσο γιατί θέλουμε οι μαθητές μας να γίνουν δημιουργικοί, έξυπνα δημιουργικοί. Τα υλικά είναι παντού, απλά επαναπροσδιορίζουμε τη χρήση τους και δημιουργούμε. Για παράδειγμα, μια και μιλάμε για τους καταπέλτες…. έγιναν οι απαραίτητες δοκιμές πριν “περάσουμε” την κατασκευή τους στους μαθητές..
Καταπέλτης 1:
Από διαλυμένη πιατοθήκη. ΑΠΟΡΡΊΦΘΗΚΕ. Ουδείς επιθυμεί να αντιμετωπίσει αγριεμένη μαμά με τα υπολείμματα της πιατοθήκης της στο χέρι να ζητάει εξηγήσεις…Οι ρόδες είναι πώματα αναψυκτικού. Δεν υπάρχει κόλληση πουθενά. Όλα συγκρατούνται στη θέση τους με λαστιχάκια γραφείου…
Καταπέλτης 2:
Από καλαμάκια για σουβλάκια. ΑΠΟΡΡΙΦΘΗΚΕ επίσης. Ήταν δύσκολο να “χειριστούν” τόσο μικρά κομμένα καλαμάκια. η ίδια φιλοσοφία με τον “Καταπέλτη 1″…
Καταπέλτης 3:
Όλα τα υλικά βρέθηκαν πεταμένα. Είναι κλαδιά που χρειάστηκαν εργαλεία για να “δέσουν”. Υπήρχε και κόστος. Η κουτάλα κόστισε 2,5 ευρώ και είναι μαγειρικής. ΑΠΟΡΡΊΦΤΗΚΕ κι αυτός όχι για το κόστος όσο γιατί απαίτησε χρήση “δυνατών” εργαλείων μη αξιοποιήσιμων στη σχολική τάξη και γιατί “σήκωνε” πολλά λάστιχα καταντώντας επικίνδυνα δυνατός για μαθητές. Οι ρόδες του είναι κομμάτια ξύλου που βγάζουν τα ποτηροτρύπανα όταν τρυπάνε τα γραφεία για να περάσουν συνήθως καλώδια.
Μετά από αλλεπάλληλες απορρίψεις έπρεπε να βρεθεί κάτι που είναι εύκολο να χρησιμοποιηθεί, να έχει μικρό κόστος και να μην είναι επικίνδυνο. Είχαμε το υλικό στο σχολείο και το ψάχναμε έξω από αυτό!! ΜΟΛΥΒΙΑ!!!
Έτσι αρχίσαμε τις δοκιμές…
και το τελικό αποτέλεσμα της χρήσης μολυβιών και πωμάτων….
περάσαμε λοιπόν, όπως προαναφέρθηκε, την κατασκευή στους μαθητές. Το αποτέλεσμα….
ο Γιώργος όμως προχώρησε ακόμα παραπέρα… Δημιούργησε μια πολιορκητική μηχανή…
Δεν ξέρουμε αν υπήρξε ποτέ τέτοια μηχανή, δεν είμαστε ειδικοί. Αυτό που είμαστε βέβαιοι όμως είναι ότι αυτοί που σκέφτηκαν την κατασκευή των πολιορκητικών μηχανών, αμφισβήτησαν την επικρατούσα δυνατότητα πολιορκίας, παρατήρησαν, σκέφτηκαν πειραματίστηκαν, απέτυχαν, ξαναπροσπάθησαν και οι κατασκευές τους όχι μόνο πέρασαν στην ιστορία…, αλλά έγιναν κομμάτι της!
και στο πλαίσιο του διαμοιρασμού των στόχων, κατασκευάστηκαν και πολιορκητικοί κριοί…
Η πείρα του καταπέλτη μας επέτρεψε να κάνουμε λιγότερες δοκιμές. Πάλι υπήρξε το αρχικό πρωτότυπο.
Έτσι λοιπόν….πιάσαμε τα μολύβια….
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου